پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تشخیص کیفیت تخم مرغ
نوشته شده در شنبه 6 آذر 1395
بازدید : 335
نویسنده : شیما ملکی

تشخیص کیفیت تخم مرغ

یک تخم مرغ با کیفیت خصوصیات مشخصی دارد. این خصوصیات یا خارجی هستند یا داخلی، خصوصیات خارجی با مشاهده ی مستقیم آن ارزیابی می شود.ولی جهت ارزشیابی خصوصیات داخلی می بایستی آن را شکست...

تشخیص کیفیت تخم مرغ

یک تخم مرغ با کیفیت خصوصیات مشخصی دارد. این خصوصیات یا خارجی هستند یا داخلی، خصوصیات خارجی با مشاهده ی مستقیم آن ارزیابی می شود.

ولی جهت ارزشیابی خصوصیات داخلی می بایستی آن را شکست.

مشخصات خارجیتخم مرغ با کیفیت عبارتند از :

1-      پوسته ی صاف، مقاوم و تمیز

2-      شکل و فرم منظم و طبیعی

علاوه بر موارد فوق چنانچه تخم مرغ را در مقابل لامپ روشن مشاهده نمائیم، می بایستی دارای خصوصیات زیر باشد:

3-      زرده تیره (شفاف نباشد)

4-      اطاقک هوایی با ارتفاع حداکثر 6 میلیمتر (علامت تخم مرغ تازه)

5-      پوسته بدون ترک خوردگی

6-      عدم وجود لکه ی خون یا گوشت در داخل آن

7-      در مرکز قرار گرفتن زرده

مشخصات داخلی تخم مرغ با کیفیت عبارتند از :

1-      رنگ زرده: رنگ زرده تخم مرغ بعضاً از خصوصیات ژنتیکی مرغ ناشی می شود ولی در هر صورت، شدت رنگ زرده بسیار مورد توجه خریدار می باشد.

2-      جدا بودن سفیده ی متراکم از سفیده ی رقیق: همانگونه که قبلاً ذکر شد، سفیده ی تخم مرغ دارای دو قسمت غلیظ یا متراکم و رقیق یا آبکی است. برای مشاهده و تشخیص آن تخم مرغ را روی یک سطح صاف می شکنیم، قسمت ها و یا طبقات باید از یکدیگر جدا و به راحتی قابل تشخیص باشند. این مورد نیز از جمله مشخصات تازگی تخم مرغ است.

3-      زرده ی گرد، برجسته و مستقر در وسط سفیده

عدم وجود یکی از خصوصیات فوق ارزش تخم مرغ را پایین آورده و در ارزیابی نمره ی کمتری می گیرد. حجیم بودن اتاقک هوایی و منحرف شدن زرده به یک قسمتو گسترده شدن زرده و سفیده تخم مرغ شکسته شده و بر روی سطح صاف از خصوصیات کهنگی آن است. علاوه بر موارد فوق دو خاصیت دیگر وجود دارند که هر چند در ارزیابی کیفی تخم مرغ مورد توجه خاص قرار ندارد ولی در تجارت تخم مرغ می بایستی مد نظر قرار گیرند زیرا مصرف کننده به آن اهمیت می دهد. یک از این دو مشخصه، رنگ پوستهی تخم مرغ و دیگری وزن آن است.

بعضاً پوسته ی رنگی تخم مرغ موجب قیمت بالاتر آن نسبت به نوع سفید است. از طرف دیگر تخم مرغ درشت تر، مطلوب تر و در بازار گران تر است.

 



اهمیت تهویه در دستگاه جوجه کشی
نوشته شده در سه شنبه 2 آذر 1395
بازدید : 307
نویسنده : شیما ملکی

اهمیت تهویه در دستگاه جوجه کشی

دی اکسید کربن گازی خطرناک است که غلظت بالای آن می تواند در میزان جوجه دهی اثر بسیار منفی بر جای گذارد و در غلظت بیش از حد منجبر به مرگ جنین شود. حال اگر در ماشین های جوجه کشی ...

اهمیت تهویه در دستگاه جوجه کشی

لزوم تهویه در دستگاه جوجه کشی

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در دستگاه جوجه کشی، تامین اکسیژن به منظور تنفس جنین طی مراحل رشد و تکامل در داخل تخم است. جنین در داخل تخم، تمام موارد مورد نیاز برای رشد به جز اکسیژن را در اختیار دارد که آن را هم از خارج و از طریق منافذ پوسته ی تخم دریافت می کند. در حقیقت این منافذ، گذرگاه تبادلات گازی جنین، مانند اکسیژن برای دم و دی اکسید کربن در بازدم است.

 دی اکسید کربن گازی خطرناک است که غلظت بالای آن می تواند در میزان جوجه دهی اثر بسیار منفی بر جای گذارد و در غلظت بیش از حد منجبر به مرگ جنین شود. حال اگر در ماشین جوجه کشی تهویه و یا عمل جا به جایی هوا صورت نگیرد و یا به صورت مطلوبی انجام نشود میزان دی اکسید کربن حاصل از بازدم جنین به سرعت افزایش یافته و موجب مرگ جنین می شود. تهویه در دستگاه ستر بسیار اهمیت دارد. میزان Co2 موجود در دستگاه ستر از 3/0 درصد نباید تجاوز کند. در واقع چنانچه مقدار Co2 به بیش از 5/0 درصد برسد تمام جوجه ها تلف شده و هچ به صفر می رسد.

عمل تهویه در ماشین های جوجه کشی را می توان بر سه اصل استوار دانست:

1-      تامین اکسیژن لازم به مقدار کافی

2-      گردش هوا و رطوبت در داخل دستگاه

3-      دفع دی اکسید کربن اضافی از محیط

هوای ماشین های جوجه کشی به طور طبیعی باید حاوی مقدار 21 درصد اکسیژن باشد. اهمیت میزان اکسیژن به حدی است که به ازای هر یک درصد افزایش مقدار اکسیژن در فضای ماشین جوجه کشی، یک درصد افزایش در جوجه دهی و در مقابل هر یک درصد کاهش میزان اکسیژن، 5 درصد نقصان در میزان بازده جوجه در پی دارد.

جنین در روزهای اول احتیاج به مقدار کمتری اکسیژن دارد ولی به مرور که رشد و تکامل پیدا می کند به همان نسبت هم احتیاج بیشتری به اکسیژن دارد از این رو باید تهویه هم بهتر انجام گیرد. تهویه در روزها و مراحل پایانی جوجه کشی به ویژه در سه روز آخر دوره جوجه کشی که جوجه ها شروه به نوک زدن پوسته و خروج از آن را می کنند بسیار مهم است.

 

مقالات مرتبط:

دستگاه جوجه کشی کم مصرف

زمان مناسب بیرون آوردن جوجه ها از دستگاه جوجه کشی

آیا داشتن دستگاه جوجه کشی برای پرورش بلدرچین ضروری است؟

دستگاه جوجه کشی و ضرورت استفاده از تکنولوژی جدید

 




طلبه‌ای که به کار پرورش شتر مرغ روی آورد
نوشته شده در دو شنبه 1 آذر 1395
بازدید : 244
نویسنده : شیما ملکی

طلبه‌ای که به کار پرورش شتر مرغ روی آورد

یک طلبه جوان در بندر گز استان گلستان در کنار آموزش دینی دانش آموزان با تهيه ماشین جوجه کشی به کار پرورش شتر مرغ و تولید گوشت روی آورده است

طلبه‌ای که به کار پرورش شتر مرغ روی آورد

یک طلبه جوان در بندر گز استان گلستان در کنار آموزش دینی دانش آموزان با تهيه دستگاه جوجه كشي به کار پرورش شتر مرغ و تولید گوشت روی آورده است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سازمان بسیج سازندگی، شهرستان بندرگز عرصه فعالیت روحانی جوانی به نام سید هادی علوی است که از احترام در میان مردم و به خصوص جوانان و نوجوانان شهر برخوردار است. آنچه این احترام را برای حجت الاسلام سید هادی علوی رقم زده، شباهت او به مردم است.

او می گوید، یکی از توصیه‌های علامه حسن زاده آملی به طلاب را آویزه گوشش کرده: «آخوند باید شبیه مردم باشد، برای اینکه مردم شما را از خودشان بدانند، باید مثل مردم زندگی کنید.» 

سید هادی علوی از راه پرورش و فروش شترمرغ امرار معاش می کند و برای 5 نفر هم اشتغالزایی کرده است. او معتقد است اگر مثل مردم عرق نریزد و به زحمت نیفتد، شباهتی به آنان نخواهد داشت. 

آقای علوی درباره علت روی آوردنش به عرصه پرورش شترمرغ می گوید: «خانواده ما نسل اندر نسل نجار هستند. پدر من نیز در کنار شغل کارمندی که داشت، یک نجار ماهر و توانا بود اما به دلایلی این شغل را کنار گذاشت. پدرم تا مدت ها پس از بازنشستگی به دنبال عرصه ای برای تولید و فعالیت می گشت تا اینکه پرورش شترمرغ علاقه مند شد. وقتی از من دعوت کرد، با علاقه این کار را پذیرفتم. کار پرورش شترمرغ را در مزرعه من انجام می دهم و پدرم هم در محوطه منزل بلدرچین پرورش می دهد.»

او می افزاید: «برای شروع کار پرورش شترمرغ، سراغ چند نفر از پرورش دهندگان موفق در استان های همجوار رفتیم و مشاوره گرفتیم. خیلی زود با تهیه ماشین جوجه کشی کار را شروع کردیم. شترمرغ پرنده بی پرواز و مقاومی است که در هر دمایی از منفی 30 درجه سانتی گراد تا مثبت 56 درجه سانتی گراد دوام می آورد.»

شهرت سید هادی علوی با انتشار گزارش و تصاویری تحت عنوان «روحانی که روی پشت بام شترمرغ پرورش می دهد» کشوری شد.

او درباره ماجرای پرورش شترمرغ روی پشت بام می گوید: «معلوم است که پشت بام جای پرورش شترمرغ نیست. شاید بشود دیگر طیور را در پشت بام پرورش داد، اما جای شترمرغ روی پشت بام نیست. ماجرا از اینجا شروع شد که سرمای شدیدی در منطقه ما پدید آمد، طوری که تعدادی از جوجه شترمرغ ها تلف شدند. باید آن ها را به جای بهتری منتقل می کردیم، در نتیجه تعدادی از آن ها را موقتا به پشت بام خانه آوردیم.

در همین حین یکی از همکاران خبرنگار شما آن گزارش و تصاویر را منتشر کرد و خیلی هم مورد توجه واقع شد. خیلی ها از سراسر کشور با من تماس گرفتند که راه های پرورش شترمرغ روی پشت بام را بیاموزند و من ماجرا را برایشان توضیح می دادم.»

آقای علوی از درآمد حاصل از پرورش و فروش شترمرغ هایش راضی است. او در این باره می گوید: «ما برای 5 نفر در مزرعه پرورش شترمرغ شغل ایجاد کرده ایم، بدون اینکه حتی از یک ریال تسهیلات بانکی استفاده کرده باشیم. در آمد پرورش شترمرغ مناسب است هرچند هنوز مصرف گوشت آن در میان مردم ما چندان جا نیفتاده است. البته ما مصرف شترمرغ را در بندرگز به میزان زیادی رواج داده ایم.»

او می افزاید: «اگر شترمرغ‌ها را دست دلال بدهیم، زنده آن را بین 800 تا 1 میلیون تومان از ما می خرد، اما اگر خودمان کشتار کنیم، فقط از فروش گوشت آن حداقل یک میلیون تومان درآمد کسب می کنیم. علاوه بر آن می توانیم جگر، سنگدان، قلم، روغن، پر و پوست شترمرغ را بفروشیم و پول بیشتری به دست بیاوریم.

البته هدف اصلی من کسب درآمد نیست، صرف کار کردن و عرق ریختن خودش موضوعیت دارد و در کنار آن اشتغال‌زایی برای دیگران ارزش کار را افزایش می دهد.»

سید هادی علوی درباره نحوه فروش گوشت شترمرغ در بندرگز می گوید: «ما گوشت شترمرغ را در بندرگز نمی فروشیم، بلکه پیش فروش می کنیم! اولین بار برای فروش گوشت شترمرغ، به کسانی که اطرافم بودند گفتم این گوشت را مصرف کنید و اگر از مزه و کیفیت آن راضی بودید، پولش را پرداخت کنید. همه آن ها از دم تبدیل شدند به مشتری ثابت و روز به روز به تعداد متقاضیان گوشت شترمرغ اضافه شد.»

او درباره مزیت های گوشت شترمرغ، اظهار می کند: «گوشت گوسفند و گوساله 27 درصد کلسترول دارد اما کلسترول موجود در گوشت شترمرغ فقط 1 درصد است. به همین دلیل پزشکان بیماران قلبی را به مصرف گوشت شترمرغ توصیه می کنند. روغن شترمرغ هم برای درمان زخم و جای جوش و لک بسیار مفید است و به سرعت باعث بازسازی پوست می شود.»
سید هادی علوی در عین حال ورزش های رزمی و کوهنوردی را به صورت جدی دنبال می کند. کشتار شترمرغ کاری است دشوار اما ورزیدگی این طلبه جوان، دشواری کشتار شترمرغ های 2 متری را برایش آسان کرده است. او در این باره خاطرنشان می کند: «متاسفانه کشتارگاه اختصاصی برای شترمرغ ها وجود ندارد. مجبوریم خودمان کشتار کنیم.»
سید هادی علوی درباره مشکلات کار پرورش شترمرغ می گوید: «من و پدرم برای راه اندازی واحد پرورش شترمرغ از سرمایه شخصی و زمین خودمان استفاده کردیم و از هیچ نهاد دولتی درخواست کمک نکردیم. اما متاسفانه برخی کج سلیقگی ها کار را برایمان دشوار می کند. مثلا جهاد کشاورزی از صدور مجوز پرورش شترمرغ برای ما خودداری می کند. اگر بگویم علت مخالفتشان با صدور مجوز چیست، حتما تعجب می کنید. جهاد کشاورزی می گوید پرورش شترمرغ توجیه اقتصادی ندارد و به همین دلیل به شما مجوز نمی دهیم!»
او می افزاید: «این حرف جهاد کشاورزی از اساس باطل است، اما حتی اگر درست هم باشد، بنده قرار است ضرر کنم نه جهاد کشاورزی! در حال حاضر 5 نفر در این واحد تولیدی درآمد کسب می کنند و مخارج خانواده شان را از این طریق اداره می کنند، چطور توجیه اقتصادی ندارد؟! ضمن اینکه ما خبر داریم همین چند ماه قبل در نزدیکی های بندرگز برای یک واحد 3 هزارتایی پرورش شترمرغ، مجوز صادر شده است! این رفتارهای دوگانه چه سودی دارد؟»
حجت الاسلام سید هادی علوی در کنار اشتغال به کار تولید، یکی از فعال ترین روحانیون بندرگز در عرصه فرهنگی است. او علاوه بر اداره یکی از مساجد بندرگز، مدت هاست که دو هیات انصار الحسین (ع) و انصار المهدی (ع) را برای نوجوانان و جوانان بندرگز دایر کرده که به صورت هفتگی برگزار می شود و بسیار هم پر طرفدار است. سید هادی این دو هیات را به عرصه ای برای میدان دادن به طلاب و مداحان جوان برای کسب تجربه در سخنرانی و مداحی تبدیل کرده است. 
او ضمن آسیب شناسی فعالیت های فرهنگی در مساجد کشور، می گوید: «شکاف سنی بین اعضای هیات امناء مساجد و جوانان و نوجوانان همواره باعث ایجاد مشکل شده است. متاسفانه طرفین به خاطر فاصله سنی زیاد یکدیگر را به طور کامل درک نمی کنند. در مسجد ما، از نظر هیات امناء حضور نوجوانان و جوانان در مسجد مساوی است با شکسته شدن استکان و نعلبکی ها! و مسجد هم جایی است که فقط وقت ظهر و مغرب درب آن بازگشایی می شود برای اقامه نماز و تمام!»
سید هادی علوی خاطرنشان می کند: «به همین دلیل ناچار شدیم برای برگزاری جلسات هیات و کلاس های قرآن و اخلاق مکانی خارج از مسجد (نمازخانه یکی از پارک های بندرگز) را برای نوجوانان و جوانان در نظر بگیریم که جای تاسف دارد. دو هیات مذهبی انصار الحسین (ع) و انصار المهدی (عج) هر هفته جلسه دارند و نوجوانان و جوانان استقبال زیادی از آن به عمل می آورند. ما بهترین حلقه صالحین را در بندرگز تشکیل دادیم.»
حجت الاسلام والمسلمین سید هادی علوی می افزاید: «کار طلبه فقط نماز خواندن و منبر رفتن نیست. طلبگی را با کار کارمندی نباید اشتباه گرفت، روحانی شدن برای انسان تکلیف آور است. متاسفانه فاصله ما با مردم بعضا به جای اینکه کاهش یابد و به صفر برسد، افزایش یافته است.»

اخبار مرتبط :

کسب سود بالا با پرورش مرغ شاخدار در تبریز

خواص گوشت بلدرچین

اهمیت تهویه در دستگاه جوجه کشی